Et godt samarbejde med kunden bygger på tillid. Men det er altid en god idé at indgå en skriftlig aftale, når du indleder en opgave. Det giver tryghed og klarhed, hvis der mod forventning skulle opstå misforståelser og uenighed undervejs i byggeriet eller efter byggeriets afslutning. Hvis I kun har mundtlige aftaler, kan der opstå uklarhed om fx materialer, og hvad kunden forventer, at du rent faktisk skal udføre.
Er der vigtige leverandører eller underentreprenører involveret i en opgave, du indgår i eller har ansvaret for? Så sørg for, at de aftaler, oplysninger og evt. særlige vilkår, der er i samarbejdet med dem, også fremgår af din aftale med kunden. Så mindsker du risikoen for, at du kommer i klemme mellem kunden og andre parter i opgaven.
Skriftlige aftaler er både tryghed for dig og en service for kunden. Du kan vælge at indføre et sæt almindelige forretningsbetingelser for din virksomhed – de kan fx stå på din hjemmeside og lægges som bilag ved skriftlige aftaler. Det kan gøres ret enkelt, hvis de tager udgangspunkt i standardvilkår på området. Det kan fx være de dokumenter, der er udarbejdet specielt til brug for aftaler om arbejder og leverancer i branchen, herunder fx AB 18, AB Forenklet eller AB Forbruger etc.
På byggerietsregler.dk kan du downloade standardvilkår til dine egne forretningsbetingelser.