For at sikre forsvarlig håndtering af asbest kræves en autorisation, som indebærer, at virksomheder skal have en godkendt faglig ansvarlig og et forhåndsgodkendt kvalitetsledelsessystem.
Det første skridt i autorisationsprocessen er at udarbejde et kvalitetsledelsessystem, der beskriver, hvordan virksomheden vil håndtere nedrivning af asbestholdige materialer og sikre, at arbejdet er i overensstemmelse med Arbejdstilsynets regler.
Dette system kan enten udarbejdes internt eller med hjælp udefra. Når systemet er udarbejdet, skal det forhåndsgodkendes af en uafhængig kontrolinstans, som er godkendt af Sikkerhedsstyrelsen. Listen over godkendte kontrolinstanser vil være tilgængelig på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside.
Derudover skal virksomheden have en godkendt fagligt ansvarlig, der skal sikre korrekt bemanding og tilstrækkeligt instruerede medarbejdere på autoriserede opgaver. Den fagligt ansvarlige skal også sikre, at asbestarbejdet udføres efter Arbejdstilsynets regler.
Den fagligt ansvarlige skal være ansat i mindst 30 timer om ugen og skal have gennemført de nødvendige AMU-uddannelser, herunder et 4-dages AMU-kursus i nedrivning af asbestholdigt materiale samt en supplerende AMU-uddannelse for fagligt ansvarlige.
Tilmelding til de nødvendige AMU-uddannelser kan forventes at ske via amukurs.dk fra september 2024.
Efter de to uddannelser skal personen ansøge Sikkerhedsstyrelsen om at blive godkendt fagligt ansvarlig på virk.dk.
Når både kvalitetsledelsessystemet er godkendt, og den fagligt ansvarlige er på plads, kan virksomheden ansøge om autorisation hos Sikkerhedsstyrelsen via virk.dk. Ansøgningen skal være ledsaget af et gebyr på 4.975 kr.
Læs mere om processen på Arbejdstilsynets hjemmeside.